Jako první dojel do zlínského depa již v uplynulém týdnu autobus o délce 12 metrů. Během čtrnácti následujících dnů budou z výrobního závodu Iveco Czech Republic z Vysokého Mýta do Zlína postupně přijíždět i ostatní z nově zakoupených nízkopodlažních vozů. Jde o městské autobusy značky Citelis, na jejichž podobu jsou již obyvatelé Zlína a Otrokovic zvyklí. Dva nové autobusu mají délku 12 metrů, čtyři jsou o délce 10,5 metru. Do vozového parku DSZO budou zařazeny pod evidenčními čísly 675 a 676 (vozy o délce 12 m) a 724, 725, 726, 727 (vozy o délce 10,5 m).
Kratší autobusy nasazuje DSZO na linky s menší poptávkou po přepravě. Výhodou těchto autobusů jsou především jejich lepší manévrovací možnosti. Autobusy s délkou 10,5 metru snadněji projíždějí úzkými ulicemi s množstvím prudkých zatáček.
Cena nových autobusů se pohybuje kolem 4,7 milionu korun za jeden kus. Čtyřicet procent z této částky bude uhrazeno z prostředků Evropské unie v rámci Regionálního operačního programu Střední Morava.
Novinkou oproti všem předchozím dodávkám vozidel pro DSZO je jejich vybavení klimatizací. „Setkal jsem se s klimatizovanými vozidly v MHD v zahraničí, kde se pomalu stávají standardem. Podobný vývoj lze očekávat i u nás, proto jsme toto vybavení do nových autobusů také objednali. Tyto autobusy budou v provozu dalších dvanáct až patnáct let. V té době už může být klimatizace běžná i v české MHD,“ řekl ředitel DSZO Josef Kocháň. Přitom jsou nové autobusy vybaveny na obou stranách širokými otevíracími okny, která umožní i dostatečné přirozené větrání, pokud bude klimatizace vypnuta.
Zhruba stejný počet nejstarších autobusů hodlá DSZO následně vyřadit ze svého provozu a odprodat. Jde zejména o krátké autobusy značky SOR, které už mají najeto přes 650 tisíc kilometrů.
Zdroj: Dopravní podnik Zlín - Otrokovice