V Olomouci posílí doprava, do ulic vyjede osmnáct nových tramvají

tramvaj_variolfplus1806_denik_600.jpg O další nízkopodlažní vozidla rozšíří svůj vozový park Dopravní podnik města Olomouc. V Olomouci tak bude do konce roku 2013 jezdit 14 nových a 4 modernizované tramvaje. Regionální operační program Střední Morava na jejich nákup přispěje částkou 272 miliony korun.  

„Nákup nových či modernizovaných vozidel městské a příměstské dopravy je standardní oblastí podpory ROP Střední Morava v regionu,“ řekl ředitel Úřadu Regionální rady Ivan Matulík. Jen Dopravní podnik města Olomouc získal na rozvoj MHD, nákup nových autobusů a tramvají celkem 307 milionů korun. Do konce roku 2013 bude v Olomouci jezdit 16 nových autobusů (12 dvanáctimetrových a 4 osmnáctimetrových kloubových) a 18 nových tramvají. Celkově na rozvoj dopravy bylo ve městě Olomouc z ROP Střední Morava investováno 525 milionů korun. Kromě nově pořízených vozidel byla například opravena okružní křižovatka ulic Dobrovského a Na Střelnici (dotace 27,6 mil. Kč), dokončena byla úprava přednádražního prostoru (99,5 mil. Kč) nebo v místních částech byla vybudována Moravská cyklotrasa (14 mil. Kč). Jen statutární město Olomouc využilo 42 miliony korun z Integrovaného plánu rozvoje města na úpravu silnice v ulici Štítného (24,4 mil. Kč), ul. Krakovská (4,6 mil. Kč), ul. U Botanické zahrady (4,6 mil. Kč) nebo vybudovalo hojně využívanou inline stezku Hejčínské louky (8,5 mil. Kč).

 

V Olomouckém a Zlínském kraji bylo v ROP Střední Morava na rozvoj dopravy vyčleněno 6,5 miliardy korun. Necelé 4 miliardy pokryly rekonstrukce silnic II a III tříd v regionu (celkem 106 km silnic má již nové povrchy, či je jinak upraveno). Nejvyšší dotaci z ROP získala silnice z Mohelnice do Stavenic (239 mil. Kč) s šesti mosty či silnice z Nového Hrozenkova do Podťatého (203 mil. Kč). Půlmiliarda (520 mil. Kč) byla investována do nových dopravních terminálů a zastávek. Příkladem je město Přerov (96 mil. Kč) a Otrokovice (51 mil. Kč). Jedna miliarda z ROP Střední Morava byla investována do nákupu nových vlakových souprav, autobusů, tramvají či trolejbusů. Díky dotacím z ROP Střední Morava velký posun zaznamenal rozvoj cyklodopravy v regionu. Podle dostupných informací Střední Morava investovala do cyklostezek nejvíce peněz ze všech ROPů v České republice. Schváleno bylo celkem 78 projektů za 846 milionů korun a k dnešnímu dni je v Olomouckém a Zlínském kraji z těchto peněz vybudováno 95 nových kilometrů cyklostezek. Další kilometry ještě postupně vznikají. Nejznámější z nich je Cyklostezka Bečva, mnohdy přezdívaná jako „cyklodálnice“ (celková její délka je 160 km).

 

Z celkového pohledu na čerpání ROP Střední Morava jsou v Olomouckém a Zlínském kraji schváleny projekty za 15,5 miliard korun. Do konce roku 2013 zbývá rozdělit dvě miliardy. Ty zahrnují 700 milionů korun, které jsou v aktuálně vyhlášených výzvách, a finanční prostředky (1,3 mld. Kč), které pokrývají vázané prostředky IPRM, IPRÚ, koncepty, či rezervy na kurzové ztráty. Na rozvoj Olomouckého a Zlínského kraje bylo v ROP Střední Morava vyčleněno 17,5 miliard korun.