Do Olomouckého kraje přijel první RegioPanter

regiopanter_101011_denik_600.jpg České dráhy předaly cestujícím v Olomouckém kraji zcela novou nízkopodlažní elektrickou jednotku RegioPanter. Na trať v Olomouckém kraji vyjeddou celkem tři zcela nové jednotky, které byly zakoupeny  s  podporou ROP Střední Morava. Cena jednoho vozu je necelých 144 mil. korun.

„Nové elektrické jednotky podstatným způsobem zkvalitní cestování na vytížené lince mezi Olomoucí a Nezamyslicemi přes Prostějov, kde nahradí skoro čtyřicet let staré pantografy, třetí soupravu nasadíme na spoje mezi Šumperkem a Zábřehem na Moravě. Další jednotku chceme uvést do provozu ještě letos na podzim, poslední přijde v polovině příštího roku,“ uvedl Antonín Blažek, náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu a doplnil: „RegioPantera nasadíme do zkušebního provozu s cestujícími v průběhu října, jezdit bude na pravidelných spojích mezi Olomoucí a Prostějovem, respektive Nezamyslicemi.“

Modernizaci regionálních vlaků ocenil také náměstek hejtmana Olomouckého kraje Alois Mačák: „Jsem rád, že se kraji podařilo zachovat rozsah dopravní obslužnosti na železnici a že díky penězům z regionálního operačního programu mohou České dráhy modernizovat svůj vozový park. Je to jednoznačně ve prospěch cestujících.“

RegioPanter kromě komfortu zvyšuje zároveň i bezpečnost cestujících. Je totiž jedním z prvních vozidel svého typu, které plní přísné crashové normy TSI. „Odstartovali jsme novou, moderní éru cestování na našich železnicích. Zákazník dostává špičkově vybavený a technologicky pokročilý vlak, který výrazně zvýší komfort na regionálních tratích,“ říká generální ředitel společnosti Škoda Vagonka Jiří Paruza.

České dráhy objednaly u společnosti Škoda Vagonka, dceřiné firmy největšího českého výrobce kolejové techniky Škoda Transportation, celkem 19 vlaků za téměř 2,5 miliardy Kč, z toho 3 třívozové soupravy jsou určeny pro Olomoucký kraj. Na jejich financování se podílí také Regionální operační program Střední Morava. Pořizovací hodnota jedné jednotky je 144 mil. korun. Celkové náklady na nákup tří nových vlaků tak činí 432 mil. Kč a ROP Střední Morava se podílel na financování ze 40 %, částkou 173 mil. korun. 60% pořizovací hodnoty vlaků, 259 mil. korun, uhradí České dráhy z vlastních prostředků.

Nový komfort srovnatelný s dálkovými expresy

Nové soupravy nabízejí v regionální dopravě zcela nový komfort, který je srovnatelný i s vlaky dálkové dopravy a soupravami soukromých dopravců. Nové vlaky nabídnou cestujícím:

  • moderní interiér s oddíly 1. a 2. třídy;
  • bezbariérové nástupní prostory umožňující snadný nástup seniorům, cestujícím s malými dětmi, maminkám s kočárky, vozíčkářům nebo cyklistům;
  • snadný nástup zajistí také dvoukřídlé tlačítky ovládané dveře, jejich zavírání je centrální a během jízdy jsou bezpečnostně blokované;
  • pro nástup v zastávkách bez vysokých nástupišť jsou nástupní prostory vybaveny výsuvným pomocným schůdkem pro snazší nástup cestujících;
  • interiér je vybaven moderními ergonomickými sedačkami společnosti Borcad, která vybavuje sedačkami také další vlaky v ČR a v zahraničí;
  • v interiéru jsou místa vyhrazená pro kočárky, invalidní vozíky, objemná zavazadla nebo jízdní kola;
  • cestující jsou o průběhu cesty a následujících zastávkách informováni moderním audiovizuálním informačním systémem vybaveným LCD displeji;
  • WC je vybaveno uzavřeným systémem, lze ho tedy využívat i ve stanicích, jedna toaleta je navíc bezbariérová vybavená sklopným pultem pro přebalování kojenců;
  • souprava je vybavena zařízením Wi-Fi pro připojení k internetu, tato služba bude aktivována v průběhu nadcházejících měsíců;
  • vlak je vybaven klimatizací, což přivítají cestující zejména v teplých letních dnech;
  • všechna místa v 1. třídě a vybraná místa ve 2. třídě jsou vybavena elektrickými zásuvkami 230 V pro napájení drobných elektronických zařízení cestujících, např. notebooků nebo mobilních telefonů.

Technické parametry souprav RegioPanter

  • délka vlaku: 79,4 metru
  • počet vozů: 3
  • počet hnaných podvozků: 3
  • počet běžných podvozků (bez pohonu): 3
  • počet míst 1. třídy: 9
  • počet míst 2. třídy: 232
  • výkon: 2040 kW
  • maximální rychlost: 160 km/h
  • 65 % podlahy je v tzv. nízkopodlažním provedení (v úrovni moderních nástupišť výšky 550 mm).

 

Zdroj: s využitím tiskové zprávy www.cd.cz